Skip to main content

About the Chair

10 years

Inspiring place attractiveness actors

 

36

Founding territories and partners

500

International benchmark and reserch publications 

 

4

Trainings and certifications in #markterr

 

58

Awarded projects at the Place Marketing Forum 

 

Read more

Territory Chair, serving as an inspiration for territorial attractiveness players.

Latest publications

Latest news

See all the news

The #markterr essentials

Champ 1

Master's degree in Public Management, New Place Marketing and Attractiveness

Do you want to learn about the attractiveness of territories?
Read more
Champ 1

A la carte seminars

Do you want to learn about a specific expertise?
Read more
Champ 1

Training for local elected representatives

You are an elected representatives and wish to train to reinforce the attractiveness of your territory?
Read more
Champ 1

The place marketing and attractiveness MOOC

Would you like to discover the major issues of attractiveness and place marketing?
Read more

Founders and Partners of the Chair

Founded exclusively by French-speaking local authorities and supported by the IMPGT (Institute of Public Management and Territorial Governance), this university chair of territories is focused on monitoring, analyzing and exchanging information on the most effective and innovative attractiveness strategies and new marketing practices of territories around the world.

Since 2012, several territories have already joined us (regions, departments, metropolises, locla communities, cities), but also organisations (resorts, tourist offices, CRT, companies).

So why don't you?

Carte Fondateurs et Partenaires
Carte Fondateurs et Partenaires

CLASSIFICATION DES FONDATEURS

RÉGIONS :

  • Haut & Fort : la région Hauts-de-France représentée par la mission attractivité - CRT Hauts-de France
  • La région Auvergne-Rhône-Alpes (représentée par Auvergne-Rhône-Alpes Tourisme)

DÉPARTEMENTS :

  • Attitude Manche : le département de la Manche
  • Moselle sans limite : le département de la Moselle représenté par Moselle attractivité
  • Aveyron vivre vrai : le département de l’Aveyron

MÉTROPOLES :

  • Strasbourg Europtimist : l’Eurométropole de Strasbourg représentée par la démarche Strasbourg Europtimist
  • ONLY LYON de l’ADERLY
  • Bordeaux Métropole
  • Aix-Marseille-Provence Métropole (représentée par la marque One Provence)

INTERCOMMUNALITÉS :
Opale & Co : l’agence d’Attractivité en Montreuillois

VILLES :

  • Indeauville: la ville de Deauville (représentée par la Mairie, le CID la SPL)
  • Le Touquet Paris-Plage : le Touquet-Paris-Plage (représenté par l’OT)

CLASSIFICATION DES PARTENAIRES

RÉGIONS :

  • Normandie Attractivité : la région Normandie
  • Choose Paris Region : la région Île-de-France
  • Destination Occitanie : Comité régional du tourisme et loisirs de la région Occitanie
  • La région Sud Provence-Alpes-Côte d’Azur

DÉPARTEMENTS :

  • Finistère 360° : le département du Finistère
  • Seine-et-Marne Attractivité : le département Seine- et-Marne
  • Département du Jura : agence départementale du Jura – Jura territoire ingénierie
  • Oh My Lot : le département du Lot
  • Le département du Cantal
  • Le département de la Loire
  • Isère Attractivité : le département de l’Isère
  • Le département de la Drôme

MÉTROPOLES :

  • La Métropole Européenne de Lille
  • Toulouse Métropole représenté par l’agence d’attractivité Toulouse a Tout
  • Grenoble-Alpes Métropole
  • La Métropole Nice Côte d’Azur

INTERCOMMUNALITÉS :

  • Caen Normandie : communauté urbaine de Caen la Mer
  • Communauté urbaine Angers-Loire Métropole
  • Communauté Urbaine du Grand Reims
  • Pôle Métropolitain Bourgogne-Sud Champagne-Porte de Paris
  • La Communauté de Communes de l’Est Lyonnais
  • Agglomération Luberon Monts de Vaucluse
  • Tourisme Grand Verdun : communauté d’agglomération du Grand Verdun

VILLES :

  • Ville de Marseille
  • Ville de Cavaillon

CHAMBRE CONSULAIRE :

  • La CCI du Var ( Var Business Attractivité)
  • La CCI du Lot-et-Garonne 

The must-haves

Champ 1

Manifesto of place marketing and attractiveness

Download
Champ 1

Place Marketing Forum

Website access
Champ 1

Our graduates' profiles

Hire